Man kan tro att spelbranschen helt och hållet domineras av pojkar och män, men det första intrycket är inte alltid rätt. Statistik från Internet Advertising Bureau visar att omkring hälften av alla som spelar dator- eller videospel faktiskt är kvinnor. (Varför är det ens en fråga? Jag spelade både Nintendo och det andra, vad det nu hette, när jag var liten. Men iofsg var det rymdspel och Super Mario och inte direkt GTA). I många fall känns det som att karaktärerna i själva spelen är klassiskt stereotypa – tuffa, starka män och relativt avklädda kvinnor. Men man kan faktiskt ana en ljusning – det skrivs in fler och fler kvinnliga – påklädda! – karaktärer i spelen. Avsikten är att komma bort från spelens historiska vana att framställa kvinnor som antingen prinsessor eller lättklädda tuffingar (som vi ju har porträtterats som sedan tidernas begynnelse).
Ett exempel är i spelet ”Assassin’s Creed Syndicate”. Där finns det till exempel lika många
kvinnliga och manliga brottslingar, något som varit helt främmande i äldre spel. (Att en kvinna är skurk är överlag fortfarande väldigt ovanligt.) Kvinnorna i ”Assassin’s Creed Syndicate” är alltså inte stereotypa eller begränsade till att vara offer i världen. Tyvärr är det fortfarande fler män än kvinnor som utvecklar spel. Men även det börjar att ändras, och det som traditionellt varit en mansdominerad bransch blir alltmer varierad.
Större jämställdhet i spel på casino
Det är faktiskt fler kvinnor än män som spelar på casino online också. Här är spelen betydligt mer könsneutrala vilket spelar en stor roll. Spelutvecklarna har satsat hårt på att det ska finnas något som passar alla, oavsett kön, ålder, etnicitet eller intressen, och deras satsning har verkligen lyckats. Ett exempel är https://www.storspelare.se/casinospel där det finns hundratals olika teman på spelen. Många av dem är helt könsneutrala, till exempel Starburst eller nya Primal Megaways. Dessutom har de livespel på de klassiska casinospelen, med både manliga och kvinnliga dealers. Casinoföretag är ofta först i utvecklingen och bäst på att läsa och följa trender. Om videospelsbranschen skulle kopiera vad företagen inom casinonäringen gör, skulle vi nog se många fler spel som tilltalade en bredare publik.
På det stora hela ser branschen fortfarande kvinnlighet som en något sämre och maskulinitet som något bättre, enligt Laura Kate Dale, en transgender-speljournalist. I början av sin karriär vägrades hon tillträde till konferenser och utsattes för verbal misshandel vid spelutställningar där hon lyckats komma in. Hon säger dock att det har blivit bättre och att ens kön blir ett mindre problem. Men hon kan inte låta bli att undra om utseendet är allt branschen vill ha från en kvinnlig speljournalist.
”Det finns definitivt vissa karriärer där det är ett hinder att INTE se ut som en pinuppa”, säger Dale.
Själv kom Laura fram till sin könsidentitet genom att experimentera med karaktärsstilar i ”World of Warcraft”. Hon tror att en virtuell verklighet kan hjälpa andra människor som är osäkra på hur de definierar sig själva.
Men det går framåt. Det finns till exempel många spel för barn i åldrarna 3-6 år som är helt könsneutrala, där det inte går att avgöra om huvudpersonen är en pojke eller flicka. I de spelen blir det väldigt tydligt att kön är onödig information. Det handlar bara om personligheter, inte om kön. Balans är bra i alla ekonomiska och social situationer. Om man tilltalar fler än en social, etnisk eller könsgrupp så kommer ditt spel att nå fler människor.