I morgon kl 10 är det dags för den hajpade Versacekollektionen att ha premiär hos H&M!
H&M har satt upp riktlinjer på sin hemsida för hur man får handla (köa utanför butiken, bara köpa ett plagg var samma storlek, etc.). Man räknar med lika mycket hysteri som med Stella McCartney, Matthew Williamson och Karl Lagerfeld.
Anledningen till att kända designers väljer att associeras med H&M är såklart för att nå ut till en bredare massa.
”Jag känner H&M:s kund,” säger Donatella Versace. ”Jag vet vad de vill ha.”
Och den 56-åriga blonderade italienskan vet också vad hon INTE vill ha – en fet H&M-typ i storlek 36 som modellar hennes kläder.
När Daily News i New York arrangerade en modevisning förra veckan med ”riktiga kvinnor” i storlekarna 32-36, vägrade Versace att låta någon över storlek 32 bära hennes kläder.
”Donatella måste godkänna alla som ska fotograferas i hennes kläder,” förklarade H&M:s representant. ”Och hon kommer INTE uppskatta att Versaces kläder visas upp på kvinnor i storlek 36.”
Nej, modeller ska det vara – size zero. Vilket förklarar de utmärglade dockflickorna i H&M:s Versace-reklam. Jag antar att Donatella helst vill att alla ”riktiga” kvinnor i size zero även ska ha fiskläppar storlek 48 och se ut som en albinotransa.
Man kanske kan förstå varför hennes dotter Allegra har kämpat mot anorexi halva sitt liv…
(Daily News valde att fortsätta med sina ”stora” modeller och tog bort Versace från modevisningen).
Kommer ni hänga på låset i morgon? Jag hoppar det nog… om det finns något kvar på deras (extremt röriga) hemsida kanske jag shoppar något där, annars får det vara.