Om det är något gott som den här vargavintern har fört med sig, så borde det ju vara en ny boost för bilindustrin i Västsverige. För efter vintern 2010 är det väl ingen som längre förlitar sig på kollektivtrafiken?
Det är ju uppenbart att de där sydeuropeiska tågen och spårvagnarna inte klarar av en nordisk vinter. Kanske man borde satsat på mer robusta sibiriska vagnar istället för de billiga italienska? Vi har ju faktiskt inte riktigt samma Medelhavsklimat som nere på kontinenten, även om den här typen av vintrar inte är så vanliga.
Men det är ju inte bara snö som ställer till det heller. Varje gång det regnar skyfall, som det ju gör några gånger per år, står Västtrafiks spårvagnar still. Och SJ ska vi bara inte tala om. De stannar ju så fort solen går i moln, typ. Alltid är det något de skyller på. Hur länge till ska ett så illa skött monopol få styra Sveriges infrastruktur?
Nej – jag är sjuuuukt glad att jag har bil och slipper förlita mig på Västtrafik. Aldrig att jag skulle välja att åka kollektivt istället för bil (när man inte kan gå alltså – då väljer jag ju helst det). Jag njuter varje gång jag kör förbi en överfull gnisslande vagn, eller en hållplats full med huttrande människor som väntat förgäves i över en timme. Been there, done that, never doing it again. Förhoppningsvis. (Dock måste man ju fortfarande tampas med liknande typer av myndigheter… som Trafikkontoret t.ex) 🙂
Frågan är bara hur det blir om två år när Göteborg kapslas in av biltullar och det blir snöstorm… Man betalar ju knappast en dyr biltullsavgift om man inte ens är säker på att komma fram, och kollektivtrafiken går inte att lita på. Så då stannar Sverige? Eller? 🙂