Något jag har märkt är att många kvinnor i 50-60-årsåldern, som t ex min mamma, helst INTE handlar på nätet. Själv gör jag ju det hela tiden, men de tycker inte att det riktigt finns något för dem. Lite konstigt att inte den målgruppen prioriteras mer kan man tycka.
En studie från Ehandel.se förra hösten visade att endast 30% av kvinnor mellan 65-74 år någon gång handlat på internet. I åldrarna 25-34 år var den siffran över 80% bland kvinnor. Så 55+arna är en lite bortglömd grupp, trots att ”även de” finns på nätet. De har stabil ekonomi, lever inte som tidigare generationer genom att finnas där för barnbarnen och barnen, utan lever sina egna liv. De reser, shoppar och njuter av livet. Egentligen de som e-handeln borde satsa mest på!
Jag hittade i alla fall en sida som vänder sig mot den lite äldre målgruppen – ett tyskt företag som hållit på med postorder och mode sen 30-talet och som nu finns i Sverige.
Hos Mona.se kan man hitta dammode från klassiska kvalitetsmärken som Gabor, Miss Mary, Anita m.m. i en stor variation av storlekar, ända upp till 54. Även smycken och accessoarer.
Jag frågade min mamma vad hon hade för favoriter och hon gillade Concept K-jackan i vitt och marinblått, koftan från Signora M och den kviltade jackan från Barbara Lebek för 999 kr.
”Snygga och eleganta kläder för kvinnor i min ålder,” tyckte hon. ”Och lätt att beställa och betala – ett stort plus!”
Man beställer antingen i webbshopen eller via en webbordersedel, som används vid postorder. Kolla in sidan HÄR! 😀