Den här bilden har cirkulerat på Facebook idag – det är Tidningen Ångermanland som gjorde en något olycklig reklamplacering. Bredvid nyheten om det sjunkande kryssningsfartyget utanför Italien hade tidningen klämt in en helsida med reklam för kryssningar och ”Kryssningskväll”.
Enligt Ajour så beklagar den ansvarige utgivaren händelsen djupt:
”Otroligt illa, förstås,” säger Jimmie Näslund. Han fortsätter att det möjligtvis är något förmildrande att det ligger en bilaga mitt i uppslaget, vilket gör att bara de som lyfter ur bilagan ser krocken. Men att det ändå knappast ursäktar tabben. ”Jag är ansvarig för allt, även annonser, så jag skyller inte ifrån mig.”
”Såg ni inte uppslaget innan det gick i tryck?”
”Annonsen monterades under dagen, men den syns inte per automatik i flödet. Den måste öppnas upp och läsas ut.”
Jimmie Näslund menar att de nu har vidtagit åtgärder. ”Det har förstås diskuterats idag, vi har nu skärpt rutinerna för att det inte ska hända igen. Olyckligt. Otur. Osannolikt.”
Även en italiensk tidning gjorde samma misstag idag: