De två senaste dagarna har jag varit på Webbdagarna på Hotel Post igen. Mycket inspirerande och lärorikt!
Webbdagarna är en två dagar lång mix av utländska och svenska förebilder inom allt som har med webb och digitala affärer att göra. I år var det bl.a. marknadsföringsgurun Pam Moore, Nudie Jeans’ grundare Joakim Levin och Instagramspecialisten Alex Storckenfeldt som var talare.
Jag var på flera spännande föredrag, t ex marknadschefen på Taxi Stockholm som berättade om hur de hanterade den plötsliga konkurrensen från Uber för två år sedan; killarna bakom Kickstartersuccén Kung Fury samt ett annat där säljchefen på Omni (ni vet de där nyheterna som är integrerade i Aftonbladet) berättade om hur fler och fler företag börjar med ”native ads”, alltså annonser som är så likt det redaktionella materialet att man knappt ser skillnad. T ex SEB och MasterCard jobbar mycket med det, att skriva ingående artiklar om t ex bolån eller konsumtion till en riktad målgrupp.
Speciellt intressant var det med Instagram-annonser. Den 30 september införs reklammöjligheten även i Sverige på Instagram. Vilket innebär oanade möjligheter för företag att nå ut med sin reklam till de målgrupper som inte ens är på Facebook (!) längre. Tanken är ju att den köpta reklamen ska vara så lik en ”vanlig” snygg Instabild att man inte ens reflekterar över den.
Vad tycker ni om den här typen av annonsering? Är den mer ”ärlig” än reklambanners eller är den värre eftersom den är mer subtil?
.