Skämt åsido så vet ju jag också att vin/alkohol inte är nyttigt och framför allt innehåller alldeles för mycket socker. (Men jag kompenserar det med att äta godis typ… aldrig :-))

Socker är en av de största bovarna när det gäller vårt välbefinnande, särskilt inflammatoriska sjukdomar och allergier. Socker och griskött.

Det var pga mina eksem som jag för drygt 10 år sedan fick rådet att sluta äta fläskkött. Griskött är så likt människokött att vi har svårt att processa det. Och så innehåller det starka urinsyror som inte är bra när man är allergisk, eller har tendens till det. Grisen är ju en allätare vilket tydligen inte är så bra för oss människor. Vi mår bäst av att äta djur som är uppfödda på gräs.

Bacon och fläskkött toppar i alla fall den tabell som illustrerar ”allergikvoten” på olika livsmedel, som läkaren och bloggaren Andreas Eenfeldt har tagit fram. Ju högre kvot desto mer potentiellt inflammerande:

Enligt Eenfeldt bör alla undvika margarin och oljor som kommer från växtriket. Majsolja och solrosolja rekommenderas att uteslutas helt ur kosten för personer med inflammatoriska sjukdomar. Fredagsmys med chips friterade i solrosolja går därmed bort. (Rootfruit Chips går bra eftersom de är friterade i rapsolja och inte solros). Enligt Kostdoktorn bör man även vara försiktig med olivolja om man har inflammationer i kroppen.

– Smör verkar bäst för de med inflammatoriska sjukdomar. Mjölk, grädde och ost innehåller ungefär samma fett, och ger liknande värden.

Den allra mest inflammationsdämpande maten är fisk. Även te (både grönt, vitt och svart) samt ingefära har också en antiinflammatorisk effekt.

Läs mer här!

♥♥♥