Den globala marknaden som gemensamt kallas ”gambling” beräknas omsätta omkring $110 miljarder per år och den fortsätter att växa. För närvarande utgör kasinon, både verkliga och online som Unibet och Mr Green, den största procenten av dessa miljarder, följt av spelautomater, lotterier, bingo och andra spel som trav och fotboll.
Det är svårt att urskilja exakt hur mycket affärer som görs online, statistiken är naturligtvis global och styrs väldigt mycket av vad som ingår i begreppet ”gambling” men även verksamheten i länder som USA och Kina spelar roll. Någonting som är väldigt intressant är att bingo står högt upp på listan, detta är något som brittiska webbplatser för onlinebingo har börjat förstå, nämligen att kasinospelare på internet och andra spelare gradvis byter till bingospel online.
För nuvarande genererar onlinebingo i Storbritannien omkring 1 miljard brittiska pund i bruttointäkter varje år. En av de största, mest framgångsrika och snabbast växande webbplatser som erbjuder bingo är Jackpotjoy. Det som gör dem intressant är deras förmåga att växa i marknadsandelar i en extremt konkurrensutsatt marknad.
Den huvudsakliga orsaken till framgången är deras unika övergripande varumärkesposition. Jackpotjoy satsar på ett roligt inslag i sitt spel för en helt ny publik av bingospelare från ”internetgenerationen” på ett sätt som lyckas uppnå ett varumärke med glimten i ögat, som tydligt tilltalar den yngre publiken. Detta urskiljer dem från konkurrenterna och det gör även webbplatsens breda utbud av spel, enkel användning och förklaring av regler m.m., liksom dess visuella klarhet och kontinuerliga utbud av stora bonuspriser och frestande erbjudanden. Med andra ord erbjuder Jackpotjoy väldigt mycket till sina spelare när det kommer till priser och erbjudanden.
Jackpotjoy utmärker sig genom att de vet exakt vilka deras kunder är, hur och när de spelar men också vad de verkligen vill ha när de spelar bingo på internet idag. Webbplatsen har varit särskilt framgångsrik i att övertala onlinekasinokunder som vill gå över till onlinebingo, antingen som ett sidointresse eller som sin vanliga spelplats. Detta beror för det mesta på underhållande spel, deras varumärkesposition och generösa specialerbjudanden.
Många kasinospelare provar bingospelen enbart för nöjes skull, inledningsvis utan att investera för att senare satsa med riktiga pengar. Jackpotjoy omfattar för närvarande nio olika bingospel alla med olika intressanta och underhållande teman och tvister.
Nyligen lanserade Jackpotjoy en TV kampanj värd flera miljoner med självaste ’Queen of Bingo’, detta kännetecknar webbplatsens kreativa marknadsföringsstrategi och den har varit mycket framgångsrik både med att attrahera nya bingospelare och övertala befintliga kasinohasardspelare att prova på Jackpotjoy bingo.
Jackpotjoy har ett bevisat kreativt försprång gentemot sina konkurrenter och än så länge ser det inte ut att göra någon besviken.